به طور معمول حرکت به سمت پایین پیستون هوا را به درون موتور مى کشاند. این هوا با سوخت ترکیب مى شود و براى تولید قدرت مى سوزاند. توربوشارژر یک سیستم اگزوز-محور است که توان خروجى موتور را افزایش مى دهد. به طور معمول حرکت به سمت پایین پیستون هوا را به درون موتور مى کشاند. این هوا با سوخت ترکیب مى شود و براى تولید قدرت مى سوزاند. با فشار پدال گاز میزان هوایى که وارد مى شود افزایش مى یابد. در نتیجه افزایش هواى درون موتور باعث بهبود فرآیند سوخت و افزایش قدرت موتور مى شود.
طرز کار توربو شارژر در خودرو
در توربو شارژر یک جفت توربین وجود دارد که بر روى یک شفت مشترک نصب شده اند. یکى از آنها که توربو نامیده مى شود به اگزوز منتقل مى شود، در حالى که دیگرى که کمپرسور نام دارد که به دریچه ورودى متصل است. گازهاى خروجى از اگزوز باعث چرخیدن توربین مى شود که آن باعث مى شود کمپرسور بچرخد.
کمپرسور هوا را به داخل موتور هدایت مى کند. هواى بیشترى که وارد موتور مى شود همراه با حجم بیشتر سوخت قدرت خروجى موتور را افزایش مى دهد.
توربو لگ
طرز کار توربو شارژر در خودرو
براى اینکه توربوشارژر به خوبى کار بکند، باید فشار کافى در اگزوز وجود داشته باشد که باعث چرخش توربین ها شود. این اتفاق زمانى رخ مى دهد که دور موتور به ٢٠ هزار تا ٣٠ هزار دور در دقیقه برسد.
فاصله اى که طول مى کشد تا دور موتور بالا برود و توربوشارژر فعال شود توربو لگ نام دارد. زمانى که توربو شروع به چرخش مى کند ناگهان قدرت زیادى تولید مى شود و گاهى اوقات صداى تولید شده مانند صداى سوت موتور جت ها مى باشد.
چه خودروهایى از توربوشارژر استفاده مى کنند؟
در گذشته، توربوشارژرها براى تولید قدرت بیشتر در خودروهاى اسپورت استفاده مى شد. از زمانى که استاندارهاى مربوط به آلودگى هوا و محیط زیست افزایش یافته است، بسیارى از خودروسازان از موتورهاى کوچک به همراه توربوشارژر به جاى موتورهاى بزرگ استفاده مى کنند.
توربوشارژر به یک موتور کوچک اجازه مى دهد تا قدرتى که یک موتور بزرگ تولید مى کند را تولید کند، اما زمانى که احتیاج به قدرت کمترى است، موتور کوچک مصرف کمترى دارد. به طور سنتى موتورهاى داراى توربوشارژر به سوخت بالا اکتان بالا نیاز دارد، بنابراین بسیارى از موتورهاى داراى سوپرشارژر که براى کاهش مصرف سوخت طراحى شده اند از تزریق مستقیم سوخت استفاده مى کنند که در نتیجه به آنها اجازه مى دهد تا از سوخت ارزان تر با اکتان ٨٧ نیز استفاده کنند.
به یاد داشته باشید که مسافتى که خودروى شما با مقدار مشخصى از سوخت طى مى کند در موتورهاى داراى توربوشارژر بسیار متفاوت است. حتى ممکن است که موتور داراى توربوى کوچک به اندازه ى یک موتور بزرگ سوخت مصرف کند.
بیشتر موتورهاى دیزلى از توربوشارژر استفاده مى کنند. موتورهاى دیزل داراى توربوشارژر در دور موتورهاى پایین نیز به خوبى عمل مى کنند. موتورهاى دیزلى زمانى که با توربوشارژر ترکیب مى شوند بهره برى سوخت نسبت به موتورهاى بنزینى با توربوشارژر، بیشتر مى شود.
طرز کار توربو شارژر در خودرو
توربوشارژر و سوپرشارژر
ساختار موتورهای سوپر شارژ مشابه توربو شارژ است با این تفاوت که در سوپر شارژها توربین وجود ندارد و کمپرسور قدرت خود را مستقیما (با استفاده از تسمه یا زنجیر) از موتور گرفته و هوای ورودی به سیلندر را فشرده می کند. یکى از مزایاى سوپرشارژرها این است که مسئله ى توربو لگ در آنها وجود ندارد، اما آنها نیاز به قدرت زیادى براى چرخش دارند. بنابراین همیشه نمى توانند قدرتى مانند توربوشارژر را تولید کنند. سوپرشارژر معمولاً در خودروهاى درگ استفاده مى شود، که احتیاج به قدرت بسیار زیادى دارند. ولوو توانسته است تا از ترکیب توربوشارژر و سوپرشارژر در موتور Drive-E خود استفاده کند.
کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان
نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان
مانیتور فابریک چانگان در اصفهان
کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان
کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان
برخی از رانندگان عادت دارند برای روشن کردن خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار میدهند و بعد خودرو را استارت میزنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده میتوان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش میآید آن است که آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودروهای دنده دستی لازم است یا خیر؟
همانطور که میدانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. بهصورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافهای بر روی موتور نیست چراکه کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو میگیرد اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمیشود ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دندهها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل میکند.
این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل بهطور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست اما در مورد خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغنهای به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظتر شدهاند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد میکند و به همین دلیل توصیه میشود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودروهایی که موتور آنها بهخوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ میگیرند.
این مسأله بهویژه در مورد خودروهای قدیمیتر عمومیت بیشتری دارد و به همین دلیل برای چنین خودروهایی توصیه میکنیم در روزهای سرد زمستان، پیش از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید. در مورد سایر خودروها اگر استارت خودرو بهخوبی عمل میکند و خودرو در هوای سرد بهراحتی روشن میشود نیازی به این کار نیست اما فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت کم میکند و بیضرر است.
کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان
نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان
مانیتور فابریک چانگان در اصفهان
کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان
کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان
نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230
تمامی سیستمهای چهار چرخ محرک روش کار یکسانی ندارند. ما تفاوتهای اساسی این سیستمها و چگونگی تفاوت آنها روی رانندگی در داخل و خارج جاده را بررسی کرده و شرح دادهایم.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
چهار چرخ محرک. تمام چرخ محرک. سیستمهای تمام یا نیمهوقت… واژهشناسی میتواند گیج کننده باشد مخصوصاً زمانی که شما نامهای مخصوصی چون کواترو، 4Motion و 4Matic را به این داستان اضافه میکنید. اساساً یکی از اهداف مشترک تمامی این سیستمها ارائه نیروی محرک (گشتاور) به تمامی چرخها به منظور افزایش کشش میباشد. در ادامه تفاوت روشهای انتقال گشتاور پیشرانه به چرخها را خدمت شما عزیزان شرح میدهیم.
تاریخچه سیستم تمام چرخ محرک
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
اولین خودروی چهار چرخ محرکی که دارای پیشرانه احتراق داخلی نیز بود عنوان اولین خودروی هیبریدی را نیز یدک میکشد. فردیناند پورشه خودروی لونر-پورشه خود را در سال 1899 و در وین برای لودویگ لونر طراحی کرد و ساخت و این خودرو دارای چهار پیشرانه الکتریکی بود که نیرو را به هر چرخ منتقل میکرد و پیشرانه بنزینی نیز عملکرد ژنراتور را داشت.
اولین خودروی چهار چرخ محرک با یک پیشرانه احتراق داخلی که وظیفه نیرورسانی به چرخها را بر عهده داشته باشد اسپایکر ساخت تا این خودرو در سال 1903 در مسابقه پاریس تا مادرید شرکت کند.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
اگرچه چندین خودروی نظامی چهار چرخ محرک نیز ساخته شده بود اما اولین خودروی تولید انبوه مجهز به این سیستم جیپ CJ-2A 1945 (جیپ غیرنظامی) نام داشت.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
نصب سیستم چهار چرخ محرک در خودروهای سواری تولید انبوه زمان زیادی بود و این بار لئون سوبارو در سال 1972 بود که این عنوان را به خود اختصاص داد. در سال 1980 آئودی کواترو معرفی شد و این یک انقلاب در رالی محسوب میشد. از اولین باری که خودروی مجهز به کواتروی آئودی در سال 1983 برنده شده هیچ خودروی تک دیفرانسیل نتوانسته است پیروز این میدان باشد.
اصول اساسی
گشتاور لحظهای توسط پیشرانه احتراق داخلی و در میللنگ ارائه میشود. سپس این گشتاور از طریق گیربکس، جایی که دندههای سنگین به عنوان چند برابر کنندهها عمل میکنند به چرخها فرستاده میشود. حالا این گشتاور در شفت خروجی گیربکس و پیش از رسیدن به تمامی چرخها در دسترس است. این موضوع به نوعی به ارتباط تمامی چرخها به خروجی گیربکس دلالت دارد اما این مورد را بعدها توضیح خواهیم داد.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
مشکل این است که تمامی چرخها با یک سرعت نمیچرخند مخصوصاً زمانی که خودرو در حال عبور از پیچ بوده و چرخهای داخل پیچ فاصله کمتری را نسبت به چرخهای بیرونی طی میکنند. این مؤلفه در اکسلهای جلو و عقب به منظور هماهنگی با تغییر سرعت طراحی شده و ما آن را به نام دیفرانسیل میشناسیم؛ بنابراین تمامی خودروهای چهار چرخ محرک نیازمند حداقل دو دیفرانسیل هستند، یکی برای جلو و یکی برای عقب.
نهایتاً دو میل لنگی که این گشتاور را به اکسلهای جلو و عقب میفرستند بسته به سرعت متوسط چرخها در هر اکسل شاید با سرعتهای متفاوتی بچرخند؛ بنابراین یک دستگاه دیگر به منظور پوشش این تفاوت موردنیاز است. البته زمانی که خودرو تنها در زمان لغزش و پیشگیری از آسیب نیز به دستگاه یاد شده نیاز خواهد داشت.
انواع سیستمهای تمام چرخ محرک سیستم چهار چرخ محرک دائمی1-
زمانی که سیستم موردنظر بهطور دائمی گشتاور را به تمامی چرخها برساند باید یک قفل دیفرانسیل به منظور پوشش تفاوت سرعت بین دو اکسل وجود داشته باشد. این به خاطر عدم وجود گزینه قطع سیستم تمام چرخ محرک در زمان حضور در سطوحی همچون قیرپاشی شده میباشد.
اجزای اصلی: سه دیفرانسیل که دوتا روی اکسلها بوده و یکی نیز بهصورت مرکزی میباشد. پیشرانه میتواند بهصورت عرضی یا طولی نصب شود.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: تا زمانی که هر سه دیفرانسیل باز بوده و قفل نشده باشند میتوان از این سیستم استفاده کرد.
آپشن ها: قفلهای دیفرانسیل میتوانند در هر سه دیفرانسیل وجود داشته باشد. دندهسنگین احتمالاً برای خودروهای آفرود وجود خواهد داشت.
نمونهها: سوبارو به خاطر سیستم چهار چرخ محرک symmetrical کوپل شده با پیشرانههای بوکسوری و میللنگهای هم طول خود شناخته میشود. یکی از نمونههای آفرود مشهور دنیای خودرو لندروور دیفندر است که دارای سه دیفرانسیل و دندهسنگین میباشد. موضوع جالب اینکه دیفندر تنها بهصورت استاندارد دارای قفل دیفرانسیل مرکزی بوده هرچند بسیاری از مالکان این خودرو را با دیفرانسیل لغزش محدود یا قفلهای دیفرانسیل جلو و عقب سفارش میدهند.
سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب2-
این نوع سیستم بیشتر مناسب استفاده سنگین آفرود بوده و یک جعبه انتقال مرکزی مکانیکی و دندهسنگین گشتاور را در حالتهای چهار چرخ محرک بهصورت مساوی به اکسلهای جلو و عقب میفرستد.
اجزای اصلی: معمولاً تنها دو دیفرانسیل (یک دیفرانسیل در هر اکسل) وجود دارد. پیشرانه بهصورت طولی نصب شده و خودرو دارای جعبه انتقال و دندهسنگین است. زمانی که حالت چهار چرخ محرک انتخاب نشده باشد حالت پیشفرض بهصورت دیفرانسیل عقب خواهد بود. مصرف سوخت در حالت دیفرانسیل عقب و به دلیل اصطکاک کمتر کاهش مییابد.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: در حالتهای چهار چرخ محرک توصیه نمیشود به جز زمانی که خودرو دارای دیفرانسیل مرکزی باز باشد.
آپشن ها: قفلهای دیفرانسیل در اکسلهای جلو و عقب. دندهسنگین نیز معمولاً بهصورت استاندارد در این سیستمها وجود دارد.
نمونهها: تویوتا هایلوکس یک مثال خوب از خودروی مجهز به جعبه انتقال و دندهسنگین که فاقد دیفرانسیل مرکزی است میباشد. یک استثنا در این کلاس میتسوبیشی تریتون است که دارای دیفرانسیل مرکزی تورسن باز در حالت 4H سیستم چهار چرخ محرک بوده و بنابراین میتوان آن را در سطح قیرپاشی شده نیز با همین حالت راند. زمانی که دیفرانسیل مرکزی قفل بوده و در حالت 4HLc است خودرو را در سطح قیرپاشی شده نرانید.
سیستم چهار چرخ محرک مبتنی بر نیاز راننده3-
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
این سیستم در بسیاری از خودروهای پرفورمنس جادهای و شاسی بلندهای شهری دیده میشود. ایده خلق این سیستم انتقال نیروی پیشرانه به چرخهای جلو در اکثر موارد بوده و تنها در زمانی که نیاز باشد سیستم چهار چرخ محرک بهصورت خودکار درگیر میشود.
اجزای اصلی: پیشرانه معمولاً بهصورت عرضی نصب شده است. دارای دو دیفرانسیل (در هر اکسل یک دیفرانسیل). این خودروها معمولاً دارای کلاچ چندصفحهای هستند. از آنجایی که سیستم چهار چرخ محرک این خودروها تنها در زمان نیاز فعال است بنابراین در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. دندهسنگین به ندرت در اینگونه خودروها دیده میشود.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: این سیستم مشکلی در اینگونه سطوح نداشته زیرا زمانی که هرزگردی در چرخها (اکثراً چرخهای جلو) تشخیص داده شود سیستم چهار چرخ محرک درگیر میشود. زمانی که سیستم درگیر شد کلاچ هنوز میتواند تفاوت سرعت کوچک بین اکسلها را پوشش دهد. این کار با لغزش کم چرخها صورت میگیرد.
آپشن ها: قفل دیفرانسیل معمولاً در این خودروها ارائه نمیشود و راننده کنترل کمی روی استفاده از سیستم چهار چرخ محرک دارد.
نمونهها: مرسدس-ای ام جی A45 دارای کلاچ چند صفحه مرکزی هالدکس به منظور درگیر کردن چرخهای عقب به منظور افزایش کشش است. نیسان ایکس تریل نیز دارای تنظیمات مناسبی بوده اما به راننده اجازه میدهد بین حالتهای دیفرانسیل جلو (کلاچ باز)، اتوماتیک (کلاچ توسط ECU کنترل میشود)، 4×4 (کلاچ بهصورت دائمی درگیر است) یکی را انتخاب کند.
قفل دیفرانسیل چیست؟
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
یک دیفرانسیل از مجموعه دندههای سیارهای تشکیل شده که به عنوان نسبت کاهشی نهایی به منظور چند برابر کردن ارزش گشتاور و در عین حال کاهش سرعت ورودی چرخشی به چرخها عمل میکند. یک دیفرانسیل باز اجازه ایجاد تفاوت سرعت بدون محدود بین دو چرخ را به منظور بهبود عبور از پیچها میدهد. این امر میتواند باعث ایجاد اختلال در کشش شود مخصوصاً اگر یکطرف خودرو در جاده و طرف دیگر از گلولای باشد. قفل دیفرانسیل دو چرخ را مجبور به چرخش با یک سرعت برابر میکند و کشش را بهبود میبخشد اما روی دینامیک خودرو تأثیر منفی میگذارد. رانندگی با قفل دیفرانسیل درگیر شده در سطح قیرپاشی شده میتواند باعث آسیب به قوای محرکه شود. یک دیفرانسیل لغزش محدود باعث میشود تفاوت سرعت معینی بین چرخها وجود داشته باشد و به این ترتیب کشش خودرو بهبود مییابد.
دیفرانسیل لغزش محدود باعث تفاوت سرعت چرخش چرخها در هر اکسل میشود.
سیستم تمام چرخ محرک الکتریکی
مهندسی سیستم چهار چرخ محرک در خودروهای الکتریکی بسیار آسانتر از آن چیزی است که از نظر گذراندید. اگر چهار پیشرانه الکتریکی در خودرو نصب شود (یک پیشرانه برای هر چرخ)، دیگر نیازی به گیربکس، دیفرانسیل و جعبه انتقال نخواهد بود. این تکنولوژی مدتهای زیادی است که به کار میرود و کامیونهای بزرگ دارای پیشرانه الکتریکی در هر اکسل هستند. این کامیونها میتوانند از پیشرانه احتراق داخلی به عنوان یک ژنراتور استفاده کنند. این ایده مشابه محصول لونر-پورشه است.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
امروزه بسیاری از خودروهای الکتریکی پرفورمنس همچون تسلا مدل S از یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل استفاده میکنند تا سیستم چهار چرخ دائمی داشته باشند.
کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان
نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان
مانیتور فابریک چانگان در اصفهان
کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان
کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان
تمامی سیستمهای چهار چرخ محرک روش کار یکسانی ندارند. ما تفاوتهای اساسی این سیستمها و چگونگی تفاوت آنها روی رانندگی در داخل و خارج جاده را بررسی کرده و شرح دادهایم.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
چهار چرخ محرک. تمام چرخ محرک. سیستمهای تمام یا نیمهوقت… واژهشناسی میتواند گیج کننده باشد مخصوصاً زمانی که شما نامهای مخصوصی چون کواترو، 4Motion و 4Matic را به این داستان اضافه میکنید. اساساً یکی از اهداف مشترک تمامی این سیستمها ارائه نیروی محرک (گشتاور) به تمامی چرخها به منظور افزایش کشش میباشد. در ادامه تفاوت روشهای انتقال گشتاور پیشرانه به چرخها را خدمت شما عزیزان شرح میدهیم.
تاریخچه سیستم تمام چرخ محرک
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
اولین خودروی چهار چرخ محرکی که دارای پیشرانه احتراق داخلی نیز بود عنوان اولین خودروی هیبریدی را نیز یدک میکشد. فردیناند پورشه خودروی لونر-پورشه خود را در سال 1899 و در وین برای لودویگ لونر طراحی کرد و ساخت و این خودرو دارای چهار پیشرانه الکتریکی بود که نیرو را به هر چرخ منتقل میکرد و پیشرانه بنزینی نیز عملکرد ژنراتور را داشت.
اولین خودروی چهار چرخ محرک با یک پیشرانه احتراق داخلی که وظیفه نیرورسانی به چرخها را بر عهده داشته باشد اسپایکر ساخت تا این خودرو در سال 1903 در مسابقه پاریس تا مادرید شرکت کند.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
اگرچه چندین خودروی نظامی چهار چرخ محرک نیز ساخته شده بود اما اولین خودروی تولید انبوه مجهز به این سیستم جیپ CJ-2A 1945 (جیپ غیرنظامی) نام داشت.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
نصب سیستم چهار چرخ محرک در خودروهای سواری تولید انبوه زمان زیادی بود و این بار لئون سوبارو در سال 1972 بود که این عنوان را به خود اختصاص داد. در سال 1980 آئودی کواترو معرفی شد و این یک انقلاب در رالی محسوب میشد. از اولین باری که خودروی مجهز به کواتروی آئودی در سال 1983 برنده شده هیچ خودروی تک دیفرانسیل نتوانسته است پیروز این میدان باشد.
اصول اساسی
گشتاور لحظهای توسط پیشرانه احتراق داخلی و در میللنگ ارائه میشود. سپس این گشتاور از طریق گیربکس، جایی که دندههای سنگین به عنوان چند برابر کنندهها عمل میکنند به چرخها فرستاده میشود. حالا این گشتاور در شفت خروجی گیربکس و پیش از رسیدن به تمامی چرخها در دسترس است. این موضوع به نوعی به ارتباط تمامی چرخها به خروجی گیربکس دلالت دارد اما این مورد را بعدها توضیح خواهیم داد.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
مشکل این است که تمامی چرخها با یک سرعت نمیچرخند مخصوصاً زمانی که خودرو در حال عبور از پیچ بوده و چرخهای داخل پیچ فاصله کمتری را نسبت به چرخهای بیرونی طی میکنند. این مؤلفه در اکسلهای جلو و عقب به منظور هماهنگی با تغییر سرعت طراحی شده و ما آن را به نام دیفرانسیل میشناسیم؛ بنابراین تمامی خودروهای چهار چرخ محرک نیازمند حداقل دو دیفرانسیل هستند، یکی برای جلو و یکی برای عقب.
نهایتاً دو میل لنگی که این گشتاور را به اکسلهای جلو و عقب میفرستند بسته به سرعت متوسط چرخها در هر اکسل شاید با سرعتهای متفاوتی بچرخند؛ بنابراین یک دستگاه دیگر به منظور پوشش این تفاوت موردنیاز است. البته زمانی که خودرو تنها در زمان لغزش و پیشگیری از آسیب نیز به دستگاه یاد شده نیاز خواهد داشت.
انواع سیستمهای تمام چرخ محرک سیستم چهار چرخ محرک دائمی1-
زمانی که سیستم موردنظر بهطور دائمی گشتاور را به تمامی چرخها برساند باید یک قفل دیفرانسیل به منظور پوشش تفاوت سرعت بین دو اکسل وجود داشته باشد. این به خاطر عدم وجود گزینه قطع سیستم تمام چرخ محرک در زمان حضور در سطوحی همچون قیرپاشی شده میباشد.
اجزای اصلی: سه دیفرانسیل که دوتا روی اکسلها بوده و یکی نیز بهصورت مرکزی میباشد. پیشرانه میتواند بهصورت عرضی یا طولی نصب شود.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: تا زمانی که هر سه دیفرانسیل باز بوده و قفل نشده باشند میتوان از این سیستم استفاده کرد.
آپشن ها: قفلهای دیفرانسیل میتوانند در هر سه دیفرانسیل وجود داشته باشد. دندهسنگین احتمالاً برای خودروهای آفرود وجود خواهد داشت.
نمونهها: سوبارو به خاطر سیستم چهار چرخ محرک symmetrical کوپل شده با پیشرانههای بوکسوری و میللنگهای هم طول خود شناخته میشود. یکی از نمونههای آفرود مشهور دنیای خودرو لندروور دیفندر است که دارای سه دیفرانسیل و دندهسنگین میباشد. موضوع جالب اینکه دیفندر تنها بهصورت استاندارد دارای قفل دیفرانسیل مرکزی بوده هرچند بسیاری از مالکان این خودرو را با دیفرانسیل لغزش محدود یا قفلهای دیفرانسیل جلو و عقب سفارش میدهند.
سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب2-
این نوع سیستم بیشتر مناسب استفاده سنگین آفرود بوده و یک جعبه انتقال مرکزی مکانیکی و دندهسنگین گشتاور را در حالتهای چهار چرخ محرک بهصورت مساوی به اکسلهای جلو و عقب میفرستد.
اجزای اصلی: معمولاً تنها دو دیفرانسیل (یک دیفرانسیل در هر اکسل) وجود دارد. پیشرانه بهصورت طولی نصب شده و خودرو دارای جعبه انتقال و دندهسنگین است. زمانی که حالت چهار چرخ محرک انتخاب نشده باشد حالت پیشفرض بهصورت دیفرانسیل عقب خواهد بود. مصرف سوخت در حالت دیفرانسیل عقب و به دلیل اصطکاک کمتر کاهش مییابد.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: در حالتهای چهار چرخ محرک توصیه نمیشود به جز زمانی که خودرو دارای دیفرانسیل مرکزی باز باشد.
آپشن ها: قفلهای دیفرانسیل در اکسلهای جلو و عقب. دندهسنگین نیز معمولاً بهصورت استاندارد در این سیستمها وجود دارد.
نمونهها: تویوتا هایلوکس یک مثال خوب از خودروی مجهز به جعبه انتقال و دندهسنگین که فاقد دیفرانسیل مرکزی است میباشد. یک استثنا در این کلاس میتسوبیشی تریتون است که دارای دیفرانسیل مرکزی تورسن باز در حالت 4H سیستم چهار چرخ محرک بوده و بنابراین میتوان آن را در سطح قیرپاشی شده نیز با همین حالت راند. زمانی که دیفرانسیل مرکزی قفل بوده و در حالت 4HLc است خودرو را در سطح قیرپاشی شده نرانید.
سیستم چهار چرخ محرک مبتنی بر نیاز راننده3-
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
این سیستم در بسیاری از خودروهای پرفورمنس جادهای و شاسی بلندهای شهری دیده میشود. ایده خلق این سیستم انتقال نیروی پیشرانه به چرخهای جلو در اکثر موارد بوده و تنها در زمانی که نیاز باشد سیستم چهار چرخ محرک بهصورت خودکار درگیر میشود.
اجزای اصلی: پیشرانه معمولاً بهصورت عرضی نصب شده است. دارای دو دیفرانسیل (در هر اکسل یک دیفرانسیل). این خودروها معمولاً دارای کلاچ چندصفحهای هستند. از آنجایی که سیستم چهار چرخ محرک این خودروها تنها در زمان نیاز فعال است بنابراین در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. دندهسنگین به ندرت در اینگونه خودروها دیده میشود.
استفاده در سطح قیرپاشی شده: این سیستم مشکلی در اینگونه سطوح نداشته زیرا زمانی که هرزگردی در چرخها (اکثراً چرخهای جلو) تشخیص داده شود سیستم چهار چرخ محرک درگیر میشود. زمانی که سیستم درگیر شد کلاچ هنوز میتواند تفاوت سرعت کوچک بین اکسلها را پوشش دهد. این کار با لغزش کم چرخها صورت میگیرد.
آپشن ها: قفل دیفرانسیل معمولاً در این خودروها ارائه نمیشود و راننده کنترل کمی روی استفاده از سیستم چهار چرخ محرک دارد.
نمونهها: مرسدس-ای ام جی A45 دارای کلاچ چند صفحه مرکزی هالدکس به منظور درگیر کردن چرخهای عقب به منظور افزایش کشش است. نیسان ایکس تریل نیز دارای تنظیمات مناسبی بوده اما به راننده اجازه میدهد بین حالتهای دیفرانسیل جلو (کلاچ باز)، اتوماتیک (کلاچ توسط ECU کنترل میشود)، 4×4 (کلاچ بهصورت دائمی درگیر است) یکی را انتخاب کند.
قفل دیفرانسیل چیست؟
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
یک دیفرانسیل از مجموعه دندههای سیارهای تشکیل شده که به عنوان نسبت کاهشی نهایی به منظور چند برابر کردن ارزش گشتاور و در عین حال کاهش سرعت ورودی چرخشی به چرخها عمل میکند. یک دیفرانسیل باز اجازه ایجاد تفاوت سرعت بدون محدود بین دو چرخ را به منظور بهبود عبور از پیچها میدهد. این امر میتواند باعث ایجاد اختلال در کشش شود مخصوصاً اگر یکطرف خودرو در جاده و طرف دیگر از گلولای باشد. قفل دیفرانسیل دو چرخ را مجبور به چرخش با یک سرعت برابر میکند و کشش را بهبود میبخشد اما روی دینامیک خودرو تأثیر منفی میگذارد. رانندگی با قفل دیفرانسیل درگیر شده در سطح قیرپاشی شده میتواند باعث آسیب به قوای محرکه شود. یک دیفرانسیل لغزش محدود باعث میشود تفاوت سرعت معینی بین چرخها وجود داشته باشد و به این ترتیب کشش خودرو بهبود مییابد.
دیفرانسیل لغزش محدود باعث تفاوت سرعت چرخش چرخها در هر اکسل میشود.
سیستم تمام چرخ محرک الکتریکی
مهندسی سیستم چهار چرخ محرک در خودروهای الکتریکی بسیار آسانتر از آن چیزی است که از نظر گذراندید. اگر چهار پیشرانه الکتریکی در خودرو نصب شود (یک پیشرانه برای هر چرخ)، دیگر نیازی به گیربکس، دیفرانسیل و جعبه انتقال نخواهد بود. این تکنولوژی مدتهای زیادی است که به کار میرود و کامیونهای بزرگ دارای پیشرانه الکتریکی در هر اکسل هستند. این کامیونها میتوانند از پیشرانه احتراق داخلی به عنوان یک ژنراتور استفاده کنند. این ایده مشابه محصول لونر-پورشه است.
معرفی انواع مختلف سیستمهای چهار چرخ محرک
امروزه بسیاری از خودروهای الکتریکی پرفورمنس همچون تسلا مدل S از یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل استفاده میکنند تا سیستم چهار چرخ دائمی داشته باشند.
کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان
نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان
مانیتور فابریک چانگان در اصفهان
کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان
کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان
نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230
در بیشتر خودروهای امروزی با لیست بلندی از تجهیزات کمکی راننده روبرو هستیم.
این تجهیزات به منظور افزایش راندمان خودرو، افزایش قابلیت اطمینان و نیز کاهش اثرات خطاهای راننده ساخته شده و بر روی خودروها نصب میگردند.سیستم کنترل کشش (Traction Control) یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین این سیستمها در خودروهای امروزی است. در این مطلب قصد داریم این سامانه را به طور کامل معرفی نموده و عملکرد آن را به صورت دقیق تر بررسی نماییم.
در ابتدا یاداوری کنیم که سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش، دو عملکرد کاملا جدا از هم دارند، برای آشنایی با عملکرد سیستم کنترل کشش میتوانید این ویدیو را تماشا نمایید:
کارکست شماره 11: نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری ESP
ترکشن کنترل طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو، به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک کند.
در واقع این سیستم هر زمانی که چرخها اصطکاک کافی با زمین، برای انتقال گشتاور موتور خودرو به جاده را نداشته باشند، وارد عمل میشود.
به بیان ساده تر، اگر نیرویی که از موتور به لاستیک اعمال می شود، از میزانی که لاستیک می تواند به زمین انتقال دهد بیشتر باشد،لاستیک چسبندگی خود را از دست می دهد و چرخ ها دچار هرزگردی میشوند. این وضعیت معمولا در حین شتاب گرفتن، یا در شرایط جوی نامناسب(برفی-بارانی)، یا در شرایط رانندگی خارج جاده و بر روی زمینی سنگلاخی، گلی و... پیشمیآید. این شرایط میتواند به واماندگی خودرو و ناتوانی در جابجایی، یا از دست رفتن کنترل خودرو و خروج از مسیر امن (کم یا بیش فرمانی) منجر شود.
در خودروهای دیفرانسیل جلو، هرزگردی چرخ ها عموما باعث پیش آمدن کم فرمانی و حرکت خودرو به سمت خارج پیچ میشود، در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز، هرزگردی موجب بروز بیشفرمانی و حرکت خودرو به سمت داخل پیچ، یا حتی اسپین شدن خودرو(پیچش خودرو به دور خود) میشود.
برای جلوگیری از این شرایط، ترکشن کنترل یا همان سیستم کنترل کشش برای خودروها استفاده میشود.
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
در این شرایط عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بسیار شبیه به هم خواهد بود با این تفاوت که کنترل کشش سعی در جلوگیری از وقوع بیش یا کم فرمانی دارد تا خودرو از مسیر خود خارج نشود، اما سیستم کنترل پایداری، در صورتی که خودرو از مسیر خارج شود، برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی تلاش خواهد کرد.
عملکرد ترکشن کنترل به طور کلی به دو مرحله کلی تقسیم میشود، مرحله نخست تشخیص هرزگردی چرخ های محرک خودرو است و مرحله دوم، انجام راهکارهایی برای کنترل شرایط.
مرحله نخست تقریبا در تمام خودروها مکانیزم یکسانی دارد، در حال حاضر تقریبا تمام خودروهایی که حداقل استانداردهای ایمنی را داشته باشند، مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) هستند، در این سیستم، برای هر چرخ سنسورهایی نصب شده تا سرعت گردش هر چرخ به صورت مداوم رصد شود، سیستم ترکشن کنترل نیز از اطلاعات واصله از همین سنسورها برای تشخیص شرایط هرزگردی استفاده میکند.
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
شباهت سیستم های ABS و TCS نیز در اینجاست که هردو وظیفه جلوگیری از لیز خوردن چرخ هارا بر عهده دارند، ترمز ضد قفل وظیفه جلوگیری از لیز خوردن هر4 چرخ خودرو در زمان ترمز گیری را بر عهده دارد، اما TCS از لیز خوردن لاستیکهای محرک خودرو در هنگام گاز دادن جلوگیری میکند.
اگر اطلاعات سنسور ABS، نشان دهند سرعت یک چرخ به صفر رسیده در حالی که دیگر چرخ ها در حال حرکت هستند، سیستم ABS وارد مدار میشود، اما اگر این سنسورها نشان دهند سرعت یک، یا چند چرخ محرک خودرو از دیگر چرخ ها بیشتر شده، آنگاه سیستم کنترل کشش یا TCS وارد عمل میگردد.
اما مرحله دوم اقدامات سیستم کنترل کشش،در خودروهای مختلف، مکانیزمهای مختلفی دارد و عملکرد آن در هر خودرو، شامل یک یا چند مورد میباشد.
تمام راهکارهایی که سیستم کنترل کشش برای بازگرداندن چسبندگی چرخ های محرک خودرو انجام میدهد، سعی در کاهش یا کنترل گشتاوری که به چرخ ها میرسند دارند و برای اینکار، به طور کل چند اقدام زیر ممکن است انجام شوند:
1-اعمال نیروی ترمز روی یک یا چند چرخ
2-ایجاد تغییر در زمان جرقه زنی شمع در یک یا چند سیلندر
3-ایجاد تغییرات در سیستم پاشش سوخت یک یا چند سیلندر
4-بستن دریچه گاز خودرو (در خودروهایی که دریچه گاز برقی دارند)
5- کاهش بوست(فشار) توربو یا سوپر شارژر در خودروهایی که به این سیستم ها مجهزند.
راهکار اول در صورتی کارایی دارد که فقط یکی از چرخ های محور محرک خودرو دچار هرزگردی شده باشد، اما 4 مورد بعدی، در صورتی کارایی دارد که هر دو چرخ محور محرک خودرو دچار هرزگردی شوند.
این سیستم تقریبا بر روی اکثر خودروهای تولیدی امروز وجود دارد.
کنترل کشش، از جمله سیستم هایی است که به صورت پیش فرض و از زمان استارت خوردن خودرو فعال است.
در برخی خودروها اما امکان خاموش کردن این سیستم برای راننده فراهم شده
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
اما امروزه در اکثر خودروها، با فشردن کلید خاموش کردن کنترل پایداری امکانپذیر است.
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
سیستم کنترل کشش استفاده شده در خودروهای مدرن، عملکرد بسیار سریعی دارد و در صورتی که برای حفظ کنترل خودرو، مداخله ای انجام دهد، چراغی که داخل مجموعه صفحه کیلومتر خودرو قرار دارد، شروع به چشمک زدن خواهد کرد.
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
البته در برخی خودروها، چراغ جداگانه ای برای سیستم کنترل کشش در نظر گرفته نشده و چراغ هشدار کنترل کشش، با چراغی که برای سیستم کنترل پایداری در نظر گرفته شده یکسان است.
سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) خودرو چیست و چگونه کار میکند؟
کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان
نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان
نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان
مانیتور فابریک چانگان در اصفهان
کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان
نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان
کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان
نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان
نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان
نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230