آپشن خودرو | گندم کار

انواع آپشن های خودرو با کیفیت بالا | گندم کار

آپشن خودرو | گندم کار

انواع آپشن های خودرو با کیفیت بالا | گندم کار

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید، تفاوت بنزین سوپر و معمولی

این روزها که کمبود بنزین سوپر در کشور خبرساز شده، بحث عدد اکتان، مکمل ها، و اکتان بوسترهایی که توسط پمپ بنزین ها به رانندگان توصیه می شود داغتر از همیشه شده است. اما اصلا بنزین سوپر چه تفاوتی با بنزین معمولی دارد؟ چه خودروهایی با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند؟ کدام خودروها با بنزین معمولی آسیب خواهند دید؟

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

زمانی که سوخت مصرفی اکتانی کمتر از میزان لازم برای موتور خودرو دارا باشد، هنگام بالارفتن از سربالایی ها یا حرکت با دور موتور پایین با دنده مرده، موتور شروع به تولید صدایی صدایی شبیه به برخورد آرام قاشق و چنگال به یکدیگر (چرق چرق) می کند، این صدا با برداشتن پا از روی پدال گاز قطع شده و هر زمان که پای خود را بروی پدال فشار دهید دوباره به گوش می رسد.

در ایران تقریبا همه ما حداقل یکبار این صدا را شنیده ایم…. این صدا که برخی مکانیک ها به آن صدای سوپاپ می گویند، در واقع صدای ناک زدن موتور خودرو است…. (در خودروهای توربو شارژ، موتور در دور موتورهای بالا و حین تخته گاز راندن نیز ناک میزند) زمانی که این صدا به گوش میرسد، خطراتی جدی موتور خودروی شمارا تهدید می کند، این پدیده در موتور های توربوشارژ اثر بسیار شدید تری دارد و بجز صدای مذکور، حالتی مثل تقه زدن و شتاب گیری منقطع را در آنها شاهد خواهیم بود.

به طور کل، راه حل این مشکل در استفاده از سوخت با اکتان بالاتر خلاصه می‌شد (تفاوت بنزین معمولی با سوپر، در عدد اکتان بالاتر آن است)، اما این روزها که بنزین سوپر در اکثر نقاط کشور نایاب شده است، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب تمام اصطلاحات مرتبط را به طور کامل توضیح دهیم. در ادامه به توضیح نسبت تراکم، اکتان، ناک و تمام اصطلاحات مرتبط با این موضوع خواهیم پرداخت….!

نسبت تراکم چیست؟

99 درصد پیشرانه‌های خودروهایی که ما با آن‌ها سر و کار داریم، از نوع موتور های 4 زمانه هستند، موتورهای 4 زمانه در 4 مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه کار می کنند.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

زمانی که مخلوط بنزین و هوا توسط پیستون به داخل سیلندر و محفظه احتراق مکیده شدند، تا حد مشخصی متراکم می شوند، و میزان متراکم شدن این مخلوط با عددی به نام نسبت تراکم مشخص می گردد، به نسبت حجم محفظه‏ی سیلندر در زمانیکه پیستون در پایینترین سطح خود قرار دارد به حجم این محفظه در زمانیکه پیستون در بالاترین سطح خود قرار دارد نسبت تراکم می گویند.

بعنوان مثال اگر نسبت تراکم موتوری ۱۰ به یک باشد، بدین معناست که حجم مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر در لحظه‏ی انفجار (حداکثر تراکم) یک ‏دهم حجم آن در پیش از آغاز عمل تراکم است.

(نسبت تراکم در برخی موتورهای قدیمی حدود ۵ به ۱ یا بالاتر بود، اما امروزه و در موتورهای پیشرفته تا ۱۲.5 به ۱ افزایش یافته است) پس از پایان مرحله تراکم نیز این مخلوط بوسیله جرقه شمع محترق شده و باقی ماجرا که خارج از بحث ما است اتفاق می افتد.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

ناک چیست؟

زمانی که مخلوط سوخت که ماده ای با قابلیت اشتعال بالاست زودتر از رسیدن پیستون ها به نقطه مرگ بالا و زده شدن جرقه توسط شمع منفجر شود (بخاطر متراکم شدن و دمای بالا)؛ موتور دچار کوبش (Knock ) خواهد شد که این مساله برای موتور بسیار مضر است.(پیستون سعی در بالا آمدن دارد، اما در اثر انفجار زود هنگام مخلوط درون سیلندر، نیرویی با شدت از سمت بالا به آن ضربه می زند)

دراثر ناک زدن، دمای محفظه احتراق خودرو بالا می‌رود، به سوپاپ ها فشار وارد می شود و در اثر ضربه و حرارت خطر ذوب شدن، شکستن و یا سوراخ شدن پیستون وجود دارد.

هرچقدر نسبت تراکم پیشرانه بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده ناک افزایش خواهد یافت. از طرفی یکی از راههای بالا بردن قدرت و بازده موتور خودروها، بالابردن نسبت تراکم آنهاست. تنها راه افزایش نسبت تراکم موتور در کنار دوری از خطر ناک زدن، افزایش دادن توان مقابله سوخت در برابر خودسوزی است. این موضوع در خودروهای مجهز به سیستم پرخوران (توربو و سوپر شارژ) به دلیل تراکم هوای ورودی به موتور و همینطور دمای بالاتر آن، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

عدد اکتان چیست؟

آنچه که مشخص می نماید که سوخت تا چه میزان توانایی متراکم شدن قبل از احتراق خود به خودی(خودسوزی ) را داراست، عدد اکتان می نامند.

در هنگام تصفیه نفت خام در پالایشگاه، زنجیره های هیدروکربن با طولهای متفاوت تولید می شود که این زنجیره ها با ترکیب شدن با یکدیگر، سوخت های متفاوتی تولید می کنند. متان دارای یک اتم ، پروپان ۳ اتم ، بوتان ۴ اتم، پنتان ۵ اتم ، هگزان ۶ اتم ، هپتان ۷ اتم و اکتان ۸ اتم کربن دارند، اگر بنزینی دارای مقادیر بسیار بالایی از اکتان باشد، بنزین بسیار خوبی از نظر مقاومت در برابر خودسوزی محسوب می شود. اما در مقابل، هپتان بسیار سریع و در اثر تراکمی ناچیز، محترق خواهد شد.

این ۲ هیدروکربن بعنوان مبنایی برای مقاومت خودسوزی سوخت در برابر متراکم شدن انتخاب شدند و با دادن عدد ۱۰۰ به اکتان و ۰ به هپتان نسبتی به نام عدد اکتان بدست آمده است.

بطور مثال بنزینی با عدد اکتان ۸۷، دارای نسبت ۸۷ اکتان به ۱۳ هپتان می باشد. اما ساخت سوختی که متشکل از این میزان اکتان باشد هزینه تولید بسیار بالایی خواهد داشت و این ۲ ماده در حال حاضر تنها تشکیل دهنده های بنزین نیستند و مواد و افزودنیهای دیگری کار بالابردن عدد اکتان یا همان مقاومت در برابر خودسوزی یا کوبش موتور را برعهده دارند.

در ایران به طور رسمی عدد مشخصی برای انواع بنزین ها اعلام نشده، اما شنیده ها حکایت از اکتان 87 RON برای بنزین معمولی و 95 RON برای بنزین سوپر حکایت دارد.

اکتان RON و MON چه تفاوتی دارند؟

اما عدد اکتان بنزین را به ۲ روش می توان بدست آورد، اولین روش، روش تحقیقی Research Octane number یا RON نامیده میشود و دومین روش، روش موتوری: Motor Octane number یا MON نام دارد. تفاوت این ۲ روش در شرایط و پارامترهای محیطی متفاوت حین آزمایش بر روی بنزین است که در جدول زیربه برخی از این تفاوت‌ها اشاره شده:

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

مسلما با توجه به شرایط سخت تر آزمایش در روش MON ، نسبت به روش RON برای یک بنزین مشابه، عدد بدست آمده از آزمایش به روش RON عدد بیشتری خواهد بود. ممکن است بنزینی بدلیل نوع افزودنی ها و مواد بکار رفته جهت بالا بردن اکتان در شرایط آزمایش RON، عدد بالایی از اکتان را ارائه دهد اما در شرایط سخت تر، توانایی مقابله بسیار کمتری نسبت به تراکم پذیری داشته باشد و عدد حاصل از آزمایش MON بسیار پایین باشد، پس در مقایسه چند نوع بنزینی که عدد اکتان RON مشابهی دارند، بنزینی که عدد اکتان MON آن کمتر از دیگران باشد، بنزین مرغوب تری است….

با وجود این که مبنا قرار دادن عدد بدست آمده از آزمایش RON بعنوان عدد اکتان، چندان صحیح به نظر نمی رسد، در اروپا و اکثر کشورها از جمله ایران، عدد RON مبنای مشخص نمودن میزان اکتان بنزین می باشد.

(در آمریکا با استفاده از فرمول RON+MON)/2) و بدست آمدن عدد جدیدی به نام PON یا Pump Octane Number این مشکل تا حدی حل شده است.)

تاثیر دما، ارتفاع، میزان رطوبت بر عدد اکتان

تغییر شرایط محیطی ، باعث بالا و یا پایین رفتن اکتان بنزین می‌شود.

یکی از این موارد ارتفاع از سطح دریا ست، عدد اکتان برای هر بنزین براساس آزمایش انجام شده در محلی هم سطح دریا مشخص می‌گردد و هرچه این آزمایش در ارتفاع بیشتری انجام گیرد (به فرض ثابت ماندن دیگر پارامترها) عدد اکتان بهتری به دست خواهد آمد.

یعنی اگر خودرویی با بنزینی که برفرض مثال اکتان ۸۲ (در سطح دریا) دارد را به محلی در ارتفاع مثلا 1000 متر بالاتر از سطح دریا (فرضا دارای دما و رطوبت یکسان) منتقل نماییم ؛ خواهیم دید موتور این خودرو در ارتفاع 100 متری بسیار دیرتر دچار ناک می شود تا در محل هم سطح دریا….

(به طور تقریبی تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا به ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع ۱.۴ به عدد اکتانRON اضافه می گردد و در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر این میزان به ۲.۵ عدد در ازای هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع تبدیل میشود)

اما ارتفاع تنها عامل جوی تاثیر گذار در اکتان نیست و میزان رطوبت و دمای هوا نیز از دیگر عوامل جوی موثر بر اکتان می باشند. افزایش ۱ گرم آب در هر کیلوگرم هوای خشک ۰.۲۵ تا ۰.۳۲ به عدد اکتان MON می افزاید و کاهش هر ۵.۶ درجه سانتیگراد دمای محیط نیز ۰.۴۴ تا ۰.۵۵ عدد اکتان MON را افزایش می دهد، پس نتیجه دیگر این که در زمستان اکتان پایین تری لازم است تا تابستان و یک سوخت مشابه در شرایط مشابه از نظر رطوبت و محل آزمایش، در زمستان دیرتر دچار خودسوزی می شود تا در تابستان.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

البته از آنجائیکه تاثیر ارتفاع بر اکتان نسبت به تاثیر رطوبت و دما بسیار بیشتر است، اگر بنزین مناطق کنار دریا ( شمال و جنوب ) را نیز با اکتان بالاتری عرضه نمایند ؛ تعمیرات خودروها در این مناطق بدلیل استفاده از اکتان بالاتر به تاخیر خواهد افتاد. از دیگر موارد موثر در عدد اکتان میتوان به مواردی چون نسبت تراکم موتور، آوانس و ریتارد کار کردن آن، میزان کارکرد موتور، دمای موتور، نسبت بنزین و هوا و مواردی از این دست، اشاره نمود.

در ابتدا گفتیم که اگر اکتان سوخت پایین باشد، هنگام بالارفتن از سربالایی یا حرکت با دور موتور پایین با دنده مرده، موتور شروع به ناک زدن می کند….

در خودروهای جدید این مشکل بوسیله سنسوری به نام Knock Sensor تا حدودی حل شده است و در صورت استفاده از بنزینی با اکتان پایین تر از حد لازم برای آن خودرو یا کاهش ارتفاع ، افزایش دما و یا کاهش رطوبت، کامپیوتر خودرو با ریتارد کردن زمان جرقه زنی برای رفع شکل سعی می‌کند، اما این امر باعث کاهش شتاب خودرو ، دیر عکس العمل نشان دادن در هنگام فشردن یکباره پدال گاز و همچنین ایجاد آلودگی بیشتر و از بین بردن سریعتر قطعات موتور در دراز مدت می گردد. پس در اینگونه خودروها بهتر است از بنزین با اکتان ذکر شده در دفترچه خودرو که عموما هم عددی بالای ۹۰ است، استفاده کنید ( در ایران تنها گزینه های در دسترس، استفاده از بنزین سوپر، یا مکمل ها هستند…)

آنچه به صورت یک باور غلط در فرهنگ مردم جا افتاده ، این است که ترکیب کردن بنزین سوپر و معمولی کار درستی نیست. در حالیکه مطابق تحقیقات و آزمایشات انجام شده می توانید به راحتی با ترکیب دو نوع بنزین با یکدیگر به عدد اکتان لازم دست یابید، مثلا اگر اکتان بنزین معمولی برای خودروی شما کم، و اکتان بنزین سوپر برای خودرویتان زیاد است، میتوانید از ترکیب بنزین معمولی و سوپر استفاده نمایید چرا که استفاده از اکتان بالاتر از حد لازم برای چنین خودروهایی جز هدر دادن پول، منفعت دیگری برای خودرویتان ندارد و استفاده از اکتان پایین تر هم با خودسوزی سوخت به موتور خودروی شما آسیب می رساند و در صورت تنظیم موتور بر مبنای اکتان بنزین معمولی هم از شتاب خودرو کاسته می شود. البته در حال حاضر و با قیمت پایین بنزین و اختلاف تنها 200 تومانی بنزین سوپر با معمولی این کار چندان عاقلانه به نظر نمی رسد، اما شاید با تغییر شرایط از جمله سهمیه بندی بنزین این روش به یک انتخاب معقول تبدیل شود. (البته پیدا کردن یک پمپ بنزین خلوت هم آسان نیست!)

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

مکمل ها و اکتان بوستر ها

به طور کل برای اکثرخودروهای موجود در ایران، استفاده از مکمل ها که این روزها قیمت های گزافی هم پیدا کرده اند، جز هدر دادن پول، تاثیر خاصی نخواهد داشت….، چرا که درصد زیادی از خودروهای ما دارای نسبت تراکم بالایی نیستند و استفاده از بنزین معمولی و یا نهایتا سوپر، برای آنها کفایت میکند.

اما داستان در مورد برخی خودروهای مدرن وارداتی متفاوت است، خودروهایی که دارای نسبت تراکم بالا، سیستم پاشش مستقیم سوخت (gdi)، یا مجهز به توروبشارژ هستند، به شدت به اکتان سوخت مصرفی حساسند و در زمانهایی که توزیع بنزین سوپر در کشور دچار اختلال می شود، به شکل فزاینده ای تعداد خرابی های موتوری این خودروها افزایش می‌یابد و مشاهده خودروهای توربو شارژ با پیستون شکسته، اصلا چیز عجیبی نیست….

برای رفع این مشکلات، ابتدا رعایت اصول ایمنی موتورهای توربو حین رانندگی و سپس استفاده از مکمل ها و اکتان بوسترهای موجود در بازار توصیه می شود.

به طور کل توصیه می شود در شرایطی که سوخت مناسبی مصرف نمی‌کنید، از تخته گاز رفتن و هرگونه فشار و شتاب گیری بی مورد پرهیز نمایید، همچنین همواره سعی کنید دور موتور خودرو در محدوده میانی مجاز باشد، ضمن اینکه برای شتاب گیری، بهترین راهکار استفاده از دنده های سنگین تر در کنار فشار حداقلی بر روی پدال گاز است.

استفاده از مکمل ها و اکتان بوستر های موجود در بازار هم، راه حل مناسبی است، اما قیمت بسیار بالا و فراوانی انواع تقلبی این محصولات در بازار نیز عاملی بازدارنده محسوب می شود.

برای تهیه این نوع مکمل ها، همواره به فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید، و هرگز اقدام به خرید مکمل از پمپ بنزین ها نکنید، چرا که اگر محصولی که تهیه کرده اید تقلبی، یا از نوع نامرغوبی باشد، میتواند به آسانی باعث آسیب به موتور خودرو شود.

هر آنچه باید درباره اکتان و مکمل های سوخت بدانید

همچنین دقت داشته باشید که در آنها از سرب برای بالابردن عدد اکتان استفاده نشده باشد، چرا که وجود سرب در سوخت خودرو، به سرعت به آسیب دیدگی و از کار افتادن کاتالیزور اگزوز منجر خواهد شد.

مکمل ها در انواع و قدرت های مختلفی یافت می شوند، با مطالعه اطلاعات نوشته شده بر روی جعبه و قوطی آنها، میتوانید از مقدار افزایش اکتانی که سازنده آن ادعا کرده آگاه شوید.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230

چرا در باران لیز میخوریم؟ پدیده آب سواری چیست؟

در مطلب راهنمای کامل رانندگی در هوای بارانی به پدیده ای با نام آب سواری اشاره کردیم. پدیده ای که اکثر رانندگان تجربه وقوع آن را دارند در حالی که احتمالا هرگز نام و دلیل اتفاق افتادن آن را نمی دانند.

برای آشنایی بیشتر با آب سواری، دلایل وقوع و راه های مقابله با آن، تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتیم.

منظور از آب سواری(Hydroplaning) :

هنگامی که باران شدیدی می بارد، یا زمان کمی از بارش باران گذشته، لایه ای از آب سطح جاده را می‌پوشاند.

در این زمان اگر سرعت حرکت خودرو بالا باشد و آج لاستیک ها هم کمتر از مقداری باشد که که آب بتواند از زیر آن و لابه‌لای آن ها بگذرد، لاستیک ها نمی‌ توانند همه آب را کنار بزنند، پس مقداری از آب روی سطح جاده در جلوی لاستیک جمع خواهد شد و در مقابل حرکت لاستیک ها مقاومت ایجاد می کند، در این صورت شرایطی ایجاد می شود که لاستیک به صورت شناور بر روی مقدار کمی آب سرخورده و بر روی جاده نخواهد چرخید. این شرایط را اصطلاحا آب سواری گوییم.

آب سواری خودرو به چه معناست؟

بروز پدیده آب سواری به متغیر های بسیاری از جمله وزن خودرو، اندازه و نوع لاستیک ها، میزان کارکرد آنها، حجم بارندگی و آب جمع شده در خیابان و حتی جنس آسفالت مسیر بستگی دارد، اما به طور کلی، در یک جاده با آسفالت مناسب، در بارندگی معمولی و در صورتی که جاده استاندارد و با شیب عرضی مناسب باشد، با لاستیکی مناسب معمولا تا سرعت 90 کیلومتر هم شاهد آب سواری نخواهیم بود، اما در شرایط واقعی، احتمالا نه سطح جاده، نه کارکرد تایر ما و نه وضعیت بارندگی، آنقدر با ما همکاری نخواهند کرد و شخصا با یکی از خودروهای داخلی، با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت هم دچار آب سواری شده ام، بنابراین هرگز توصیه های رانندگی در باران را به شوخی نگیرید.

آب سواری خودرو به چه معناست؟

• مهم نیست خودروی شما چه قیمتی دارد، یا چه سیستم های ایمنی....، به محض اینکه مقدار آب روی جاده بیشتر از عمق آج لاستیک شود، احتمال بروز پدیده آب‌سواری برای شما وجود خواهد داشت.

آب سواری خودرو به چه معناست؟

آب سواری خودرو به چه معناست؟

آب سواری چه نشانه ها و تبعاتی دارد؟

با وقوع پدیده آب سواری، ناگهان متوجه ایجاد یک نیروی مقاوم در مقابل حرکت خودرو می شویم، همچنین سواری خودرو بسیار نرم خواهد شد، گاه اتومبیل به یک سمت منحرف شده و گاه به طور کامل فرمان پذیری اتومبیل به صفر می رسد. در این حالت هر واکنش شتاب زده ای از سوی راننده می تواند به انحراف خودرو از مسیر و بروز یک حادثه کمک کند.

این اتفاق احتمالا برای تعداد کمی از رانندگان ممکن است رخ بدهد، اما همواره درصد بالایی از همین تعداد کم منجر به بروز حادثه می شوند، چرا که اکثر رانندگان آمادگی لازم برای کنترل خودرو در این شرایط را ندارند، در کنار این موضوع، بر خلاف سر خوردن ها در هوای برفی، در زمان بارش باران معمولا سرعت حرکت خودروها تفاوت کمی با زمان رانندگی در جاده ای کاملا خشک دارد و همین عامل، شدت انحراف و لیز خوردن خودروها را نسبت به زمان بارش برف دو چندان می کند.

پس همواره به مقدار آب روی سطح جاده دقت کنید تا عوامل پدید آورنده این اتفاق را تشخیص داده و به منظور پیشگیری از این مشکل به اندازه کافی سرعت را کم کنید. ممکن است در یک پیچ متوجه شوید که مسیر حرکت خودرو اتومبیل تابع فرمان نیست.

راه دیگر تشخیص احتمال آب سواری، بررسی رد لاستیک در آینه وسط خودرو است. همواره باید بتوانید خطوط به جای مانده از لاستیک های خودروی خود را در پشت سر مشاهده کنید، در صورت امکان سعی کنید بر روی خط ایجاد شده توسط خودروی جلویی حرکت کنید (با حفظ فاصله طولی مناسب و ایمن)، با این کار شما اجازه داده اید چرخ های خودروی جلویی آب هارا جابجا کرده و کار تایرهای خودرو شما آسان‌تر شود.

آب سواری خودرو به چه معناست؟

چه کنیم؟

همیشه پیشگیری از درمان بهتر است، در این مورد هم بهترین کار، جلوگیری از سر خوردن است، هرگز طوری برانیم که لیز بخوریم.

بهترین راه جلوگیری از سررانندگی با سرعت کم است. یک راننده حرفه ای نرم و روان می راند تا هرگز در طول سفر، مسافران احساس ناخوشایندی نداشته باشند. برای حرفه ای بودن، در طول رانندگی از پیش برنامه‌ریزی کنید،با دقت نگاه کنید و به آرامی حرکت کنید.

فراموش نکنید سر خوردن هنگام لغزنده بودن جاده، اتفاق می‌افتد اما چه جاده لغزنده باشد چه نه، تنها دلیل سر خوردن، اشتباه راننده است. اما اگر دچار اشتباه شدیم و پدیده آب سواری رخ داد چگونه به شرایط نرمال بازگردیم؟

آب سواری خودرو به چه معناست؟

هنگامی که متوجه بی تعادلی و شناور شدن خودرو شدید، بدترین اتفاق ممکن از دست دادن اعتماد به نفس و کنترل خود و بعد ترمز گرفتن است، در چنین شرایطی باید منطقی و با حوصله عمل کرده و تلاش کنید تا کنترل حرکت خودرو را دوباره در دست گیرید، از هرگونه واکنش نشان دادن تند و شتاب زده خود داری کنید و تمام مراحلی که برای کنترل خودرو لازم است را به آرامی و با طومانینه انجام دهید، در این مواقع سعی کنید با کم کردن گاز و نه با ترمز زدن، سرعت خودرو را کنترل کنید، بدانید که هرچه سرعتتان کمتر باشد، کار آسانتری در پیش دارید.

آب سواری خودرو به چه معناست؟

برای کنترل اکثر سرخوردن ها و لغزیدن هایی که در سرعت های بالای 60-70 کیلومتر در ساعت رخ می دهند،‍‍‍ فرمان دادن دقیق، بدون اتلاف وقت و حساب شده نیاز است که انجام موفقیت آمیز این مهم، فراتر از توانایی بسیاری از رانندگان است.

در کل بیش فرمانی و کم فرمانی، دو نوع اصلی مشکلات لغزندگی راه ها محسوب می شوند، برای کنترل بیش فرمانی، سعی کنید از انتقال بیشتر وزن خودرو به جلو خودداری کنید، و سعی کنید خودرو را به وسیله فرمان دادن به سمت جهتی که عقب خودرو در حال لغزیدن است، کنترل کنید.

به عنوان مثال اگر عقب خودروی شما به سمت راست می لغزد شما هم چرخ ها را به طرف راست بچرخانید. اگر خودرو مستقیم حرکت می کند شما هم فرمان را راست نگهدارید.

اما کار باری مقابله با کم فرمانی اندکی سخت تر است، زمانی که خودرو دچار کم فرمانی شد،تنها راهه چاره این است که سعی کنید وزن بیشتری بر روی محور جلوی خودرو منتقل کنید، برای این کار، ابتدا به آرامی پدال گاز را رها کرده و سپس در صورت نیاز، خیلی آهسته بر پدال ترمز نیرو وارد کنید، در کل سعی کنید با بازی کردن با نیروی موتور(پدال گاز) چسبندگی را به چرخ های جلو خودرو بازگردانید(خودروهای دیفرانسیل جلو)، در مرحله بعد نیز آرام آرام فرمان را به سمت مسیر حرکتی خودرو ( نه مسیر مطلوب) بچرخانید تا آرام آرام چسبندگی لازم به دست آید، فقط امیدوارم که فضا و زمان کافی برای این فرایند در اختیار داشته باشید .

دقت داشته باشید باید در تمام این لحظات آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید، مقدار مورد نیاز چرخاندن فرمان متناسب است با اینکه تا چه حد و با چه سرعتی عقب خودرو در حال لغزیدن است. یک لغزش جزئی، فقط اندکی حرکت فرمان لازم دارد.

باید در استفاده از پدال‌های ترمز و کلاچ دقت و وسواس زیادی صرف کنید، ترمز زدن ناگهانی می تواند موجب انتقال غلط وزن خودرو شده و شرایط را سخت تر کند.

همچنین دقت داشته باشید اغلب اوقات همزمان با اصلاح مسیر و بازگشت خودرو به مسیر درست، خودرو تمایل زیادی به انحراف دوباره از سمت مقابل خواهد داشت، بنابراین در لحظات آخر میزان گردش فرمان را اصلاح کرده و آماده مقابله با انحراف بعدی نیز باشید.

همچنین در آن لحظات از تعویض دنده، گاز دادن ناگهانی و فشار زیاد بر پدال گاز نیز خودداری کنید.

هنگامی که به پیچ ها نزدیک میشوید، طوری عمل کنید تا قبل از ورود به پیچ به سرعت مد نظر خود دست یافته باشید....

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230

انواع روکش فرمان

یک روکش فرمان خوب برای هر خودرویی لازم است. روکش فرمان به شما کمک می کند تا چسبندگی دست شما نسبت به فرمان افزایش یابد و در واکنش های سریع فرمان از دست شما سُر نخورد. همچنین به عنوان یک کاور از فرسایش فرمان شما که ناشی از اسید موجود در چربی دستتان است جلوگیری می کند. این روکش فرمان ها در رنگ های مختلف قابل استفاده برای انواع خودرو های سواری می باشد. همچنین این روکش ها دارای رنگ بندی متنوع هستند که قابل ست شدن با انواع روکش های صندلی است. روکش فرمان بسته به نوع خودرو و طرح در رنگ بندی های متفاوت ارائه می گردد، ولی جنس سیلیکونی این مدل روکش فرمان باعث چسبندگی بیشتر دستان شما به فرمان شده و ضمن به وجود آوردن حس بسیار مطلوب، قدرت و سرعت واکنش شما در رانندگی را چند برابر می کند و در واکنش های سریع فرمان از دست شما خارج نخواهد شد. همچنین جنس فوق العاده و سیلیکونی این محصول باعث می شود دستان شما در برابر گرمای فرمان در فصول گرم و همچنین سرمای فرمان در فصول سرد محافظت گردد و با استفاده از این محصول دیگر از دست زدن به فرمان خودرو در مواقعی که سرد و یا گرم باشد حس بدی نخواهید داشت زیرا این سرما و گرما با شدت گذشته به دستان شما منتقل نخواهد شد. این محصول، مناسبِ انواع فرمان خودرو های داخلی و خارجی می باشد.
انواع روکش فرمان:
۱- روکش فرمان سیلیکونی
۲- روکش فرمان چرم
۳- روکش فرمان طرح دار و …
۴- روکش فرمان چرم مصنوعی
۵- روکش فرمان چرم جیر
۶- روکش فرمان فوم
۷- روکش فرمان پلاستیکی

از دیگر مزایای استفاده از روکش فرمان مرغوب جلوگیری از آسیب دیدن و پوسیدگی غربیلک فرمان می باشد. به همین خاطر زمانی که شما خودروی خود را حتی زمانی که در سایه پارک نکرده باشید دیگر نگران این موضوع نخواهید بود. در نهایت شما می توانید این محصول استثنایی و ارزشمند را از فروشگاه معتبر با هزینه ای مقرون به صرفه و ناچیز خریداری فرمایید.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230

چه عواملی باعث می شود علائم بارداری و جنسیت جنین برای والدین مهم تلقی شود؟

اکثر والدین دوست دارند  قبل از سونوگرافی جنسیت فرزندشان را بدانند. راه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید چطور این کار را انجام دهید.شما میتوانید با مطالعه ی این مقاله با این راه‌ها آشنا شوید.

 

چه عواملی باعث می شود علائم بارداری و جنسیت جنین برای والدین مهم تلقی شود؟

مهم تلقی شدن علائم بارداری و جنسیت جنین به مدت ها قبل برمی‌گردد؛ در گذشته که پیشینیان ما راهی برای تشخیص جنسیت جنین نداشتند و اکثر والدین تمایل به پسردار شدن داشتند البته نه همه ی والدین . از همان موقع والدین به دنبال پیدا کردن رابطه علائم بارداری و جنسیت جنین بودند تا بتوانند قبل از زایمان متوجه جنسیت فرزندشان شوند.

در جوامع امروز اهمیت این موضوع بستگی به تمایل والدین دارد که چه چیزی را ترجیح دهند دختردار شدن یا پسردار شدن .همه به دنبال یافتن عواملی هستند که باعث دختر یا پسر شدن فرزندشان می شود.

 

جنسیت جنین و نقش اساسی پدر

در ابتدا باید بدانیم پدر و مادر در جنسیت جنین چه نقشی دارند.شاید شنیده باشید که دختر یا پسر شدن جنین کروموزوم  Y بستگی دارد. کروموزوم‌ها شامل دو گروه مستقل X و Y هستند. زمانی که دو X کنار هم قرار می گیرند، نتیجه لقاح به سمت دختر شدن می رود  و زمانی که X کنار Y قرار بگیرد، جنسیت جنین منجر به پسر شدن می شود.
به این دلیل که فقط جنس مذکر دارای کروموزوم Y است،پس کاملا مشخص است که پدر است که روی دختر یا پسر شدن جنین تاثیر می‌گذارد و مادر هیچ گونه تاثیری روی دختر یا پسر شدن جنین نخواهد داشت.

زمان برقراری رابطه جنسی و تاثیر آن بر جنسیت جنین
عده ای معتقدند که جفت کروموزومی X کندتر از جفت کروموزومی Y عمل می‌کند؛ اما مدت زمان بیشتری در اندام تولید مثل زنان باقی می‌ماند. به همین دلیل گفته می‌شود کروموزوم دختر کند؛ ولی قوی‌تر است ولی کروموزم پسر ضعیف‌تر؛ اما سریع‌تر است.همین افراد معتقدند با دانستن این نکته می‌توان به تعیین جنسیت جنین پی برد.

به همین دلیل احتمال پسر شدن جنین افرادی که در روز تخمک‌گذاری رابطه جنسی دارند، بیشتر است به این خاطر که کروموزوم Y می‌تواند سریع‌تر خودش را به تخمک برساند و اگر رابطه جنسی دو الی سه روز قبل از تخمک گذاری انجام شود؛ احتمال دختر شدن جنین افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر رابطه جنسی مدت زمان بیشتری نسبت به روز تخمک گذاری انجام شود احتمال دختر شدن جنین بیشتر خواهد شد.
پس اگر رابطه جنسی نزدیک به زمان تخمک گذاری انجام شود، احتمال پسر بودن جنین بیشتر است؛ به خصوص که ترشحات دهانه رحم رقیق‌تر است و حرکت اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y را راحتتر می‌کند؛ اما اگر نزدیکی سه تا چهار روز قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد، احتمال دختر شدن جنین افزایش می‌یابد و مدتی بعد از بروز علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح سایر علائم نیز خودشان را نشان خواهند داد. بنابراین اگر در روزهای تخمک گذاری نزدیکی کرده‌اید؛ احتمالا فرزندتان پسر است و اگر با کمی فاصله نزدیکی کرده اید با احتمال بیشتری دختر دار خواهید شد.

 

علائم بارداری پسر

عده ای معتقدند که علائم بارداری پسر شامل مواردی است که میتوانند قبل از سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص دهند  و این موارد علمی نیستند. علائم پسر دار شدن شامل موارد زیر است:

  • وضعیت شکم مادر: عده ای می گویند اگر شکم به سمت پایین باشد وبیضی شکل باشد، جنین پسر خواهد بود.
  • تیر کشیدن سمت راست شکم در بارداری: عده‌ای معتقدند در بارداری تیر کشیدن سمت راست شکم می‌تواند نشان دهنده پسر بودن جنین باشد.
  • ضربان قلب پایین‌تر: تعداد ضربان قلب پایین‌تر از 140 در دقیقه می‌تواند نشان دهنده پسر بودن جنین باشد.
  • ویار غذاهای شور: اگر ویار خوراکی‌های شور می‌کنید، احتمالا جنین شما پسر خواهد بود.
  • ادرار روشن: اگر رنگ ادرارتان روشن است، احتمالا جنین پسر خواهد شد.
  • رشد موهای زائد: جنین پسر سرعت رشد موهای زائد مادر را بالا می‌برد.
  • احساس سرما در بارداری: اگر پاهایتان بیشتر وقت‌ها سرد است؛ احتمالا جنین شما پسر است.

علائم بارداری دختر

علائم بارداری دختر از دید مردم شامل موارد زیر می‌شود: این موارد هم مثل علائم بارداری پسر علمی نیستند:

  • وضعیت شکم مادر: اگر شکم مادر رو به بالا باشد و حالت کروی داشته باشد، جنین دختر است.
  • رنگ ادرار: اگر رنگ ادرار مادر تیره باشد، جنین دختر است.
  • ویار شیرین: چنانچه مادر به خوردن خوراکی‌های شیرین تمایل داشته باشد، جنین دختر است.
  • تعداد ضربان قلب: اگر تعداد ضربان قلب جنین بالاست، احتمالا فرزندتان دختر است.
  • چرب شدن پوست: اگر پوستتان چرب شده و آکنه می‌زنید، احتمالا جنین دختر است.
  • تلخ شدن دهان و جنسیت جنین: عده ای معتقدند نشانه دختر بودن جنین تلخ شدن دهان در بارداری است.

 

 

کدام علائم را جدی بگیریم؟

شانس دختر یا پسر شدن جنین هر کدام 50 درصد است و اصولا وقتی یکی نباشد؛ دیگری هست. با این اوصاف در گذشته خرافات و باورهای اشتباهی به وجود امده  که در اکثر اوقات باعث ناراحتی و نگرانی مادران و حتی اطرافیانشان می‌شود. تمام مواردی که علم پزشکی به عنوان عوامل تاثیر گذار بر بارداری تعیین کرده است؛کاملا وتضح اند و ربطی به رنگ ادرار در بارداری و جنسیت جنین یا وضعیت شکم مادر و جنسیت جنین ندارد.
در بسیاری از موارد پیش امده  که کسی که دختردار بوده ویار غذاهای شور کرده یا ضربان قلبش کندتر شده؛ بنابراین چنین مواردی پرداخته شدن و نگرانی  ندارند.

 

سونوگرافی تعیین جنسیت

اصلی ترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص جنسیت جنین، سونوگرافی به موقع است. حالا باید ببینیم بهترین زمان سونوگرافی چه وقت است؟
بهترین زمان سونوگرافی با توجه به دستگاههای پیشرفته امروزی هفته دهم بارداری است؛ ولی قابل اطمینان ترین سونو هفته ی18 یا 20 بارداری است.

 

 

موارد اشتباه شدن جواب سونوگرافی

عوامل زیر باعث تشخیص نادرست جنسیت جنین می شود:

  • وضعیت قرارگیری جنین در رحم مادر که باعث میشود نتوان جنسیت جنین را تشخیص داد.
  • خراب بودن دستگاه‌های سونوگرافی می‌تواند جنسیت جنین را به اشتباه نشان دهد.
  • وزن زیاد مادر می تواند یکی دیگر از موارد اشتباه در سونو باشد.
  • سونوگرافی قبل از شکل گیری جنین و زودتر از موعد احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد.

در آخر با توجه به اینکه احتمال دارد اشتباه هایی در تشخیص جنسیت جنین در سونو به وجود آید , با این وجود احتمال اشتباه نسبت به اعتقادات نادرست و خرافه ی قدیمی ها خیلی کم تر است.

 

 

نشانه های بارداری,علائم بارداری در هفته اول,علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح,تشخیص جنسیت جنین,علائم بارداری پسر در ماه اول,جنسیت جنین,تعیین جنسیت جنین

کار برف پاک کن خودرو چگونه است؟

برف ‌پاک‌ کن وسیله ‌ای است که برای پاک کردن باران، برف، یخ و آوار از شیشه جلوی اتومبیل استفاده می‌ شود. تقریبا همه وسایل نقلیه موتوری، از جمله اتومبیل، کامیون، اتوبوس، لوکوموتیو، کشتی ها و بعضی از هواپیماها، مجهز به برف پاک کن هستند که معمولا یک الزام قانونی می باشد.
برف پاک کن معمولا از یک دست فلزی تشکیل می‌ شود که در یک طرف با تیغه بلند لاستیکی متصل به طرف دیگر چرخش می ‌کند. قدرت این بازو توسط یک موتور تامین می ‌شود، که اغلب یک موتور الکتریکی است، اگرچه نیروی بادی نیز در برخی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
تیغه برف پاک کن معمولا در دو نوع ژله ای و معمولی در بازار و فروشگاه ها عرضه می شوند.
اما تفاوت میان این دو نوع تیغه برف پاک کن در چیست؟
شاید تنها دلیل استفاده از تیغه برف پاک کن ژله ای و یا تیغه برف پاک کن پلاستیکی، پاک کردن آب، یخ، برف و گل از روی شیشه جلو در شرایط جوی نامساعد است و همین دلیل کافی است که  انتظار داشته باشیم که تیغه برف پاک کن عملکرد مطلوبی داشته باشد تا دید راننده در زمان رانندگی در این شرایط را بهبود ببخشد.
بخاطر همین موضوع است که تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی)  به تیغه برف پاک کن معمولی (پلاستیک فشرده) ترجیح داده می شود. زیرا عملکرد تیغه های سیلیکونی به مراتب بالاتر از تیغه های معمولی است و این موضوع ما را به سمت خرید این محصول تشویق می کند.
تیغه برف پاک کن ژله ای (سیلیکونی) به گونه ای طراحی شده است که به طور قابل توجه ای از شیشه جلو مراقبت می کند و باعث بهبود دید راننده می شود که در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش حتی در شرایط جوی نامساعد می شود.
همچنین نور مستقیم خورشید و سرد و گرم شدن آب وهوا بر میزان کارایی این تیغه ها تاثیر مستقیم داشته به طوری که تیغه های معمولی پس از مدتی دچار پوسیدگی و پاره شدن می شوند و نیاز به تعویض مجدد پیدا می کنند در حالی که تیغه های ژله دارای طول عمر بیشتری می باشند و میزان پاک کنندگی بیشتری را دارا می باشند. در هر حال و زمان شما می توانید نوع تیغه برف پاک کن خود را برحسب نوع خودرو خود انتخاب کرده و به سهولت نصب کنید.

کروز کنترل فابریک ساندرو در اصفهان

نصب کروز کنترل ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور فابریک ساندرو در اصفهان

نصب مانیتور اندروید چانگان

نصب مانیتور فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک چانگان در اصفهان

مانیتور اندروید ساندرو

مانیتور اندروید آریو

کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک آریو در اصفهان

مانیتور فابریک برلیانس 230

نصب مانیتور اندروید برلیانس 230 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 330 در اصفهان

کروز کنترل فابریک برلیانس 230

نصب ردیاب خودرو در اصفهان

نصب GPS خودرو

نصب مانیتور اندروید سراتو

نصب دزدگیر سیم کارتی در اصفهان

نصب دزدگیر هوشمند خودرو

نصب کیلس استارت چانگان در اصفهان

نصب کروز کنترل فابریک برلیانس 230